huh! lama betui tak update sini.
Chinese White and Grey Goslings
semalam gi pusing2 kat pet-shop manalatau kalo terjumpa benda menarik...yeah mmg terjumpa pon benda yg dicari selama ini...iaitu anak angsa putih baka chinese white. Depa ni belum besar mana pon, tp kira umo dah senang jaga, not too fragile mcm baru netas tu. Tokey kata umo sebulan...yer la tu kot. Seblum2 ni pon beli angsa dh besar, diberi nama "ang-guard" terdiri drpd sekor baka embden, dan lg 2 eko tu chinese grey...tp mereka ni tatau jd guard pon...hehehe. My ang-guard ni tamau beranak pinak, jadi kena invest baru. Tapi harga yg diberi oleh tokey tu 'm not so sure la betul ke tidak, sbb dh lama tak beli2 ni...jadi bayar je la apa yg bagi tu.
Paling best bila sampai di reban, ang-guard bising n riuh rendah..terutamanya yg jantan. Sampai ke malam dia bising dan tak pergi jauh dari goslings...sayang sungguh dia kat kecik2 ni...rasa2nya dia ingat itu anak2 dia kot. My parents kata..."anak angkat"...hehehe. Now ni yang jadi my main agenda plak...how to differentiate mana jantan mana betina...
Itik Serati
Itik serati ni rupa2nya tak sama dengan itik nila. Mak kata kalo serati, plumage ada kaler itam2 o coklat2.. Itik nila tidak, seluruh plumage putih sahaja. Dari segi perbezaan fizikal pon nampak ketara, serati bentuk badan leper dan sedikit kecik...sbb mak kata ini baka zaman dulu2. Nila plak badan berbentuk bulat dan lebih besar. Ikut logik, itik serati lebih ringan drpd itik nila. Jadi itik serati lebih pandai terbang drpd itik nila. Tapi itik serati ni cantik...sebab plumage bercorak. Lagipon i try nak buat my reban jadi concept "rainbow"...hehehe...dpt anak je actually! At least 'm hepi so much dah...nnt kalo ada rezeki, nak cari lg.
Rosecomb Chicken..not true breed
Yang ni best, dia macam ayam kampung je saiz badan. Plumage dia kaler kelabu di badan, dan hitam campo merah2 di kepak dan kepala. Ayah kata cantik plumage dia. Pastu sisik di kaki dia seperti pattern sisik ikan, corak yang terbentuk. Balung dia bentuk rose...beli pon sebab bentuk comb ni. Tapi ayam ni bukan baka asli...mutt dah. Apa2 leh jd and dapat kalo ayam ni kawin dgn ayam lain. Tak kesahla tu...janji balung bentuk rose.
Ala-ala "Pencilled Palm" Turkey
Mereka ni sepasang. Umur 2bulan lebih to 3 months. Tanya kat penjual pon dia tak sure. Tak kesahla tu. Janji corak bulu cun! Corak pada helaian bulu meraka ni macam batik..tp bukanla sebatik batik jawa...hehehe..corak batik ala-ala komtemporari. Ada tiga warna pada plumage turkey ni...coklat, hitam, dan putih.
Serama
Meraka ni pon sepasang juga. Umur dlm lingkungan 4 bulan mcm tu, tapi saiz badan kecik seperti anak ayam kampung biasa umur sebulan lebih camtu. Cuma perbezaannya pertumbuhan bulu dah sempurna. Yang jantan berwarna macam2 dan terang, manakala betina warna sedikit dull, kecoklatan campo oren. Mereka ni lincah dan suka kacau anak ayam lain. Mereka ni tinggal sereban dgn anak2 ayam kampung berumur sebulan. Baka ni dapat dr kawan, dia bawa masa datang kat reban tempohari. Sekarang ni tengah tunggu baka 'ayam katik' plak sampai...
Friday, March 6, 2009
Friday, January 30, 2009
Sg Timon. buaya..kelip2..dan...udang galah
Harini, baru balik dari Sg Timon. Penat. Penat. Dan penat TAPI berbaloi. 2 hari semalam di tapak bersama2 para penyelidik dr UPM dan org tempatan dapat memberikan pengalaman baru. Selama ni duk tengok buaya sun bathing kat tv je..semlm dpt tgk dgn mata sendri..perghh seronok betui daa. Walopun tak dpt tgk depa berebut makanan mcm kat Animal Planet, takat dpt tgk depa libas ekor ngan wat buih2 air pon jadi laa. Other than that, tengok nelayan dan org awam yang datang utk memancing udang galah yg lepas liar dalam sungai tu.
Pada sebelah malam, beramai2 gi tgk kelip2. Sambil2 tu belajar pasal kelip2 plak. Masa ni dpt tgk pokok2 berkelip2 dgn lampu kecik2 kaler kuning...macam raya plak rasanya. Ingat nak juga melihat aktiviti buaya di malam hari, tapi rezeki takde. Ini berikutan kami terpaksa pendekkan masa dlm bot kerana hujan yg dah mula renyai2 turun. Akhirnya, sepanjang malam tu kami gi berjalan2 di Masjid Tanah, cari makanan...lapar giler! Balik dr makan2...terlepak dlm chalet tgk citer Korea...sampai terlelap.
Actually semua ni aktiviti utk melarikan diri dari keje2 kat reban dan site. Pastu nak asah skill guna SLR camera. Terfikir juga sebenarnya nak pusing2 area situ cari baka ayam yg menarik, tapi tak jumpa satu pon. Semua biasa2 je. Yang dpt bawa balik hanya sekilo udang galah dan beberapa btg anak pokok malalucae cajaputi...ingat nak tanam pokok ni kat rumah lama mak di tepi sawah tu. Kalo hidup nnt sure menarik!
Masa di Sg Timon, kami ada membincangkan hal2 berkenaan hutan bakau, kelip2, buaya dan eko-tourism di situ. Pembangunan yg tidak terancang serta mencari untung jangka pendek telah merosakkan pemandangan dan ekologi di sini. Di dapati populasi kelip2 dan buaya serta udang semakin berkurangan. I think when they planning to develop this site, they never asked for consultation or help from the experts. I can bet within 2 years, if no one alert with this problem, Sg Timon dan kelip2, buaya & udang akan hilang ke'glamor'annye.
Harapan, para penyelidik UPM ini akan menghasilkan satu hasil kajian yang dapat memberi idea, cadangan menarik, yang mana dapat membuka mata semua pihak dlm pentingnya memelihara alam sekitar untuk jangkamasa panjang.
Pada sebelah malam, beramai2 gi tgk kelip2. Sambil2 tu belajar pasal kelip2 plak. Masa ni dpt tgk pokok2 berkelip2 dgn lampu kecik2 kaler kuning...macam raya plak rasanya. Ingat nak juga melihat aktiviti buaya di malam hari, tapi rezeki takde. Ini berikutan kami terpaksa pendekkan masa dlm bot kerana hujan yg dah mula renyai2 turun. Akhirnya, sepanjang malam tu kami gi berjalan2 di Masjid Tanah, cari makanan...lapar giler! Balik dr makan2...terlepak dlm chalet tgk citer Korea...sampai terlelap.
Actually semua ni aktiviti utk melarikan diri dari keje2 kat reban dan site. Pastu nak asah skill guna SLR camera. Terfikir juga sebenarnya nak pusing2 area situ cari baka ayam yg menarik, tapi tak jumpa satu pon. Semua biasa2 je. Yang dpt bawa balik hanya sekilo udang galah dan beberapa btg anak pokok malalucae cajaputi...ingat nak tanam pokok ni kat rumah lama mak di tepi sawah tu. Kalo hidup nnt sure menarik!
Masa di Sg Timon, kami ada membincangkan hal2 berkenaan hutan bakau, kelip2, buaya dan eko-tourism di situ. Pembangunan yg tidak terancang serta mencari untung jangka pendek telah merosakkan pemandangan dan ekologi di sini. Di dapati populasi kelip2 dan buaya serta udang semakin berkurangan. I think when they planning to develop this site, they never asked for consultation or help from the experts. I can bet within 2 years, if no one alert with this problem, Sg Timon dan kelip2, buaya & udang akan hilang ke'glamor'annye.
Harapan, para penyelidik UPM ini akan menghasilkan satu hasil kajian yang dapat memberi idea, cadangan menarik, yang mana dapat membuka mata semua pihak dlm pentingnya memelihara alam sekitar untuk jangkamasa panjang.
Subscribe to:
Posts (Atom)