Wednesday, February 17, 2010

ketam dlm bakul


Harini bukan nak masak ke apa...cuma nak share cerita skit2. Tapi seblum tu tgk gambar bebudak ngeram ni...enjoy!!!






Cerita..."si penjual ketam"
Cerita ni terhasil masa YM dgn kawan si my-qs td pasal my other fren si my-eng yang dpt musibah angkara dengki org...ntah mcm mana my fren si my-qs ni leh bagi cerita ketam dalam bakul...quite interesting to share wif everybody...

my-qs: ada dengar tak citer pasal tokei jual ketam kat pasor?
me
: nope
! pasar mana? (punya la blurr...hehehe)
my-qs: lorrr...idak ler ni citer pengajaran daaaa
me: ooo
...citerla
my-qs: tokei
tu cina, ada 3 bakul ketam dia juai
my-qs: tapi cuma 1 bakul je dia letak tutup, x kasi ketam kuar

my-qs: ada la mam
at ni tanya dia pesal mcm tu? apsal x tutup semua
my-qs: tokei tu jawap.... 3 bakul tu ketam cina, melayu n india

my-qs: yg ketam india, dia x tutup sebab xdenyer diorg nk panjat kuar sbb asik gaduh sapa nk naik dulu etc

me: ok

my-qs: yg ketam cina je dia tutup sebab ketam cina ni asik dok tolong sesama sendiri bgi kasi kuar

me: melayu lak?
my-qs: yg melayu nyer tu lagi dia x heran... sbb asal ada sekor kat atas, byk lg yg dok tarik dia masuk balik bakul

me: kekekeke
my-qs: itu le pandangan n pengajaran nyerr

me: yup paham...

me: nak pinjam citer ni la

my-qs: it does reflects our society

...
...
...hmmm, cerita lebih kurang sama dengan Billy Lim ckp semlm kat astro, ada sapa2 tengok? Cuma cerita Billy Lim tu version falsafah lama. Cerita ni bukan nak hasut, nak buruk sapa2...jd sesapa terasa daripada cerita ni harap tak amik hati. Guna je otak lebih skit kalo nak berjaya. =)



Monday, February 15, 2010

cuaca panas



Cuaca amat panas lately, pokok2 dah mula luruh daun dan rumputt2 mula kering...sian budak2. Semua tak aktif, duduk2 resting bawah pokok...nak mkn pon malas, budak2 hanya lepak2 kat bekas air. Ang-guard plak duk mandi2...
Sebenarnya, I tak perasan pon cuaca amat panas sampaikan suhu leh mencecah 36 cent. semlm. Untungla my sis called then bgtau jgn berjemur, heat stroke, update blog n bla bla...like always. Yeah lately pon I dah mula amik semula supplement, takut jugak nanti tak pasal2 sakit...sian budak2. Budak2 plak, I tambah vitamin dlm minuman diaorg semua...cuaca melampau, dicampur selera mkn mereka kurang, semua ni untuk elakkan mereka dari tak loss appetite, dehydration, then nanti senang2 jatuh sakit. Sembur air dah jadi rutin...utk turunkan suhu. Ang-guard paling enjoy...siap berlari2 and ikut je mana arah hose air then duduk depan2 pancuran air.
Kiranya setiap hari, dari jam 11a.m until 6p.m, all birds will resting under the trees. When the temperature turn to cool a bit, they start roaming at green area. And only at this time too, I'll feeding them with palatable feed.

kejap! nak gi amik pic bebudak resting bwh pokok...hehe. Done with the pics, but failed to upload 'em...later will do.

Today (16/02), lite-lite raining (istilah pinjam dari blog org lain, new hobby) from morning till noon. Suhu jadi ok, rumput2 dapat minum air...best sungguh cuaca harini. Dalam hujan lite-lite tu, I received a call from a gud fren of mine...borak2 then abis bila dia dah sampai office. Sekejap pastu, datang pulak sowang pakcik bw GF dia (dulu2 dia beli anak 2 ekor, konon2 sepasang tp turns to dua2 betina)..jd niat dia nak tukar semula. I released both GF kat reban kecik just to check jantina GF tu...owwh bila bunyi kuar dua2 sound betina. Dalam hujan2 I kena gakla gi panggil my other GF balik utk ditukar dgn betina td...nasib baik dapat. Lagipon pagi2 mcm ni masa breakfast mereka so senangla nak tangkap. Kalo tidak...alamat kena datang besok pagi la pakcik ni. Tapi kesian plak kat pakcik tu, wife dia dah kena stroke (dulu2 I tak suka his wife ni, mcm bagus...tp pakcik ni humble)...pejam celik, pejam celik 3 tahun dah layan ayam itik, meaning kira ramai gakla I jumpa orang dengan macam2 kerenah...ada buat kita happy the whole day, ada tu lepas tutup je gate "huh! dah balik pon...damn rimas!" Biasala kan macam tu...we dealing with human not animal.